Bone Tumors Treatment درمان تومورهای استخوانی
Knee Arthroscopy آرتروسکوپی زانو
آرتروسکوپی زانو
Hip Arthroscopy آرتروسکوپی هیپ

آرتروسکوپی هیپ چگونه انجام می‌شود؟

در ۲۰ سال اخیر، با توجه به طبیعت کم‌تهاجمی آرتروسکوپی هیپ بسیار از آن استقبال شده است. این روش قابلیت درمان انواع بیماری و جراحت‌ها را دارد.

در آرتروسکوپی هیپ ، پس از خوابیدن روی تخت جراحی و انجام بیهوشی، پزشک، مفصل هیپ را به میزان لازم از سوکت خارج می‌کند. به این ترتیب امکان ورود آرتروسکوپ و ابزار جراحی به مفصل لگن فراهم می‌شود.

دو تا پنج شکاف، که هر یک کوچک‌تر از ۱ سانتی‌متر هستند، در اطراف لگن ایجاد می‌شوند. دوربین آرتروسکوپی هیپ و ابزار مورد نیاز از طریق این شکاف‌ها وارد بدن می‌شوند. برای هدایت ابزار به داخل مفصل لگن، یک دستگاه x-ray نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌منظور مشاهده بهتر، محلولی مانند آب نمک سترون به مفصل پمپ می‌شود تا فضای آن را کاملاً پر کند.

جراح پیش از هرگونه اقدام درمانی، مفصل لگن را به طور کامل مورد بررسی و آزمایش قرار می دهد. زمانی‌که علت بیماری مشخص شد، او ابزار کوچک جراحی را از طریق برش‌های مختلف به سمت محل آسیب هدایت می‌کند.

آرتروسکوپی هیپ به چه منظوری انجام می‌شود؟

آرتروسکوپی هیپ معمولاً برای درمان مشکلات دردناک لگن که به روش‌های غیرجراحی پاسخ نداده‌اند، پیشنهاد می‌شود. درمان‌های غیرجراحی شامل استراحت، فیزیوتراپی و درمان‌های دارویی و تزریقی برای کاهش التهاب است.

آرتروسکوپی هیپ می‌تواند درد ناشی از مشکلاتی مانند آسیب لابروم، غضروف مفصلی یا دیگر بافت‌های نرم اطراف مفصل لگن را برطرف کند. چنین آسیب‌هایی ممکن است در اثر ضربه ایجاد شوند. دیگر بیماری‌های ارتوپدی که می‌توانند باعث این مشکلات شوند عبارتند از:

• گیر افتادگی مفصل ران (FAI) که در این اختلال در ناحیه استابولوم یا در سر استخوان فمور با رشد بیش از حد استخوانی روبه‌رو هستیم. این اختلالات به ترتیب انبرکی (pincer) و بادامکی (cam) نام دارند. چنین زائده‌هایی خار استخوانی نامیده می‌شوند. هنگام حرکت لگن، خار استخوانی به بافت نرم اطراف آن آسیب می‌رساند. خارهای استخوانی در برخی موارد در هر دو قسمت استابولوم و سر استخوان فمور رشد می‌کنند.
  • عفونت مفصل لگن یکی دیگر از مشکلاتی است که می‌توان برای درمان آن از آرتروسکوپی هیپ بهره برد.
  • سندرم هیپ صدادار که موجب سایش تاندون با قسمت خارجی مفصل لگن می‌شود. سندرم هیپ صدادار معمولا بی‌خطر است و نیازی به درمان ندارد. چنانچه در اثر سایش مکرر به تاندون آسیب برسد، می‌توان به کمک آرتروسکوپی هیپ مشکل را بررسی و درمان کرد.
  • سینوویت که با تورم بافت‌های اطراف مفصل همراه است. به منظور تشخیص و درمان سینوویت می‌توان از آرتروسکوپی هیپ بهره برد.
  • دیسپلازی که در آن سوکت لگن عمق کافی را ندارد. این امر باعث اعمال فشار مازاد بر لابروم می‌شود که احتمال پارگی لابروم را بالا می‌برد.
  • لوز بادی (Loose bodies) که تکه‌های شکسته استخوان و غضروف هستند. این اجسام آزاد می‌توانند در اطراف مفصل حرکت کرده و به آن آسیب برسانند.