مراقبت‌های بعد از تعویض مفصل لگن

روش‌هایی جهت مراقبت از مفصل زانو که لازم است همه بدانیم
۱۶ اردیبهشت, ۱۳۹۸
Joint Pain درد مفاصل
درد مفاصل نشانه چه بیماری‌هایی است؟
۱۸ اردیبهشت, ۱۳۹۸

مراقبت‌های بعد از تعویض مفصل لگن

Hip Joint Replacement تعویض مفصل لگن

در عمل تعویض مفصل لگن، جراح قسمت آسیب دیده مفصل لگن را برمی‌دارد و آن را با یک مفصل مصنوعی که معمولا از جنس فلز، سرامیک و پلاستیک بسیار سخت است جایگزین می‌کند. این مفصل مصنوعی یا اصطلاحا پروتز باعث کاهش درد بیمار در ناحیه لگن و بهبود عملکرد حرکتی می‌شود.

آرتروپلاستی یا همان تعویض مفصل لگن در مواردی انجام می‌گیرد که به دلیل درد زیاد بیمار از انجام فعالیت‌های روزانه خود باز می‌ماند. در حقیقت جراحی تعویض مفصل لگن آخرین مرحله درمانی است یعنی اگر سایر روش‌های درمانی موثر نباشد پزشک عمل جراحی را برای درمان بیمار انتخاب می‌کند. بهتر است بدانید شایع‌ترین علت انجام عمل تعویض مفصل لگن آسیب آرتروز است.

دلایل انجام عمل تعویض مفصل لگن

مفصل لگن در شرایط مختلفی می‌تواند آسیب ببیند بطوری که به عمل جراحی جهت جایگزینی مفصل آن نیاز پیدا می‌کند. برخی از این شرایط عبارتند از:

• استئوآرتریت: استئوآرتریت معمولا به عنوان آرتریت سایشی و فرسایشی شناخته می‌شود. در این اختلال غضروف مفصل به تدریج از بین می‌رود. غضروف ماده‌ی نرمی است که انتهای استخوان‌ها را می‌پوشاند و به حرکت مفاصل کمک می‌کند.
  • آرتریت روماتوئید: آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی یک بیماری خودایمنی است که با ایجاد نوعی التهاب باعث تخریب غضروف و ایجاد ضایعات استخوانی می‌شود.
  • استئونکروز: استئونکروز بیماری مرگ استخوان است. زمانی که به علل مختلفی جریان خون به مفصل لگن کاهش یابد یا قطع شود سلول‌های استخوانی از بین می‌روند.

اقدامات قبل از انجام عمل تعویض مفصل لگن

بیمار بایستی قبل از انجام عمل جراحی با پزشک جراح خود ملاقاتی داشته باشد تا پزشک اقدامات لازم را انجام دهد. برخی از اقدامات قبل از عمل عبارتند از:

• پزشک باید از سابقه پزشکی و مصرف داروهای فعلی فرد مطلع شود.
  • پزشک یک معاینه فیزیکی کلی را انجام خواهد داد تا مطمئن شود که فرد به اندازه کافی از سلامت بدنی برای انجام عمل جراحی برخوردار است.
  • پزشک لگن بیمار را از لحاظ دامنه حرکتی در مفصل و قدرت عضلات اطراف آن بررسی می‌کند.
  • قبل از انجام جراحی پزشک جهت ارزیابی وضعیت بدنی بیمار انجام آزمایش خون و رادیوگرافی و در صورت امکان انجام MRI را تجویز خواهد کرد.

اقدامات و مراقبت‌های بعد از عمل تعویض مفصل لگن

بعد از جراحی تعویض مفصل لگن‌، علائم حیاتی بیمار مانند فشار خون، ضربان قلب، سطح هوشیاری و درد بررسی می‌شود. توصیه می‌شود بیمار پس از عمل جراحی جهت مراقبت بهتر در بیمارستان بستری شود.

پس از عمل تعویض لگن بیمار بایستی اقدامات مراقبتی را در دوران نقاهت خود با دقت لازم انجام دهد تا بهترین نتیجه از عمل جراحی حاصل شود. در ادامه به برخی از مراقبت‌هایی که بایستی بیمار پس از عمل جراحی انجام دهد می‌پردازیم.

• بیمار بایستی داروهای تجویز شده توسط پزشک خود را با دقت لازم مصرف نماید.
  • بیمار به مدت چند ماه باید از عصا یا واکر استفاده کند تا حین راه رفتن فشارکمتری به لگن وارد شود.
  • پس از جراحی فرد بایستی مراقب آسیب‌ها و فشارهای وارد شده به ناحیه لگن باشد و تا حد امکان از کارهایی که نیاز به خم شدن دارند اجتناب نماید.
  • پانسمانی که بر روی بخیه‌ها قرار دارد باید به طور مرتب تعویض شود.
  • فرد می تواند با کمک یک فیزیوتراپیست حرکات ورزشی را انجام دهد تا روند بهبودی زودتر انجام گیرد. فعالیت و ورزش باید به طور منظم بخشی از کارهای روزمره بیمار باشد تا بتواند از مفاصل و عضلات خود استفاده کند.
  • بعد از جراحی داشتن رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و مصرف مکمل‌های ویتامین و آهن توصیه می‌شود تا روند بهبودی بیمار با سرعت بیشتری انجام گیرد.
  • برخی از فعالیت‌های روزانه مانند رانندگی تا بهبودی کامل ممنوع است.